מקדמי הגנה מהשמש

מקדמי הגנה מהשמש

מה יותר מזיק לנו? השמש או מקדמי ההגנה? האם עדיף להזדקן בחינם מהשמש או להזדקן בתשלום ממקדמי ההגנה?

מקדמי ההגנה מהשמש הומצאו לראשונה בזמן מלחמת העולם השנייה, כדי להגן על החיילים מפני כוויות שמש. הקרמים עוצרים את קרינת ה- UVB, שגורמת מצד אחד לכוויות בנסיבות מסוימות,  ומצד שני מעודדת יצירת שיזוף וויטמין D.

מהו השיזוף?

בתגובה לקרינת UVB הגוף מייצר מלנין, שהוא פיגמנט אשר הופך את עורנו לכהה יותר ועמיד בפני קרינה. למעשה השיזוף הוא קרם ההגנה הטבעי שלנו.

מתי השיזוף לא יעיל?

כאשר העור בהיר מידי, או כאשר נחשפים להרבה קרינה בבת אחת בתחילת הקיץ, קצב יצירת המלנין לא מצליח להדביק את קצב החשיפה לשמש.  שיזוף יעיל הוא הדרגתי, כאשר טווחי החשיפה לשמש הם קצרים.

מה מידת היעילות של מקדמי ההגנה?

מקדמי ההגנה חוסמים את רוב קרינת ה-  UVB (הגורמת לכוויות) אבל יעילותם בסינון קרינת UVA נמוכה. קרינת  UVA גורמת לדיכוי מערכת החיסון של העור, ולהרס DNA בתאי העור, מה שמעודד היווצרות סרטן עור.

מחקרים מראים כי אנשים המשתמשים במקדמי הגנה, נוטים לפתח סרטן עור באחוזים גבוהים, יחסית לאלו שלא נמרחים. אך עדיין לא הוברר האם הסיבה היא רעילותם של מקדמי ההגנה לעור, או העובדה שמלכתחילה -  מי שנמרח הוא בעל עור בהיר ונוטה לפתח מלנומות בלי קשר למקדמי ההגנה.

מהן תופעות הלוואי של השימוש במקדמי ההגנה?

מחקרים בארץ ובעולם הראו שילדים שנמרחו במקדמי הגנה פיתחו יותר שומות מאלו שלא נמרחו.

מקדמי ההגנה מתחלקים לשתי קבוצות:

א. מקדמי הגנה "טבעיים", המשתמשים בתחמוצות של מתכות, שדוחות את קרינת השמש, כמו טיטניום דיאוקסיד או אבץ אוקסיד.  בניסויים שנערכו עד כה במעבדה, נמצא כי נוצרים רדיקלים חופשיים במגע בין התחמוצות לשמש, אך עדיין לא נערכו ניסויים על אנשים המשתמשים במקדמי ההגנה האלו. בעקבות הניסויים הראשוניים הכריז עליהם אירגון הבריאות העולמי כחשודים כמסרטנים.

ב. מקדמי הגנה כימיים, המכילים חומרים כמו בנזופנון שמגביר את קצב ההרס של הקולגן ולכן מגביר את קצב הזדקנות העור. ביחד עם עוד חומרים, השימוש במקדמי ההגנה הכימיים מגביר היווצרות דרמטיטיס, דלקות, נגעים בעור, פצעונים ופריחות.

רופאים מליצים להימנע לחלוטין ממריחת תינוקות עד גיל 6 חודשים במקדמי הגנה, בגלל החומרים המסוכנים שהם מכילים.

האם יש תחליפים בריאים?

יש שמנים צמחיים המסוגלים לסנן את קרינת השמש באופן חלקי, בערך כמו מקדם הגנה 10 למשך כשעתיים. ביניהם ניתן למנות את שמן השומשום וחמאת שיאה. אך יעילותם מוגבלת ולא ניתן להסתפק בהגנה שלהם לאורך זמן בשעות הצהריים או בחשיפות ארוכות לשמש.     

תחליף אחר הוא פיתוח של חברת סול ג'ל הישראלית, אשר כולאת את מקדמי ההגנה בתוך כדוריות זכוכית זעירות, כדי שהחומר הבעייתי לא יבוא במגע עם העור, אך ימשיך לסנן את קרינת השמש. עם זאת, כרגע "פניני ה- UV" שהם מייצרים נמצאים רק בפאזה נוזלית, בצירוף חומרים משמרים, שהם לא פחות מזיקים לעור ממקדמי ההגנה עצמם...

לסיכום: התחליף הכי יעיל למקדמי ההגנה הרעילים הוא פשוט להיות בצל בצהריים או לחבוש כובע וללבוש בגדים ארוכים בחשיפות ארוכות לשמש.

 

לקריאת מאמר על היתרונות הבריאותיים של אור השמש לחצו כאן.